منو

فروش در خوش پخش

پخش مویرگی چیست؟

 

راهنمای مطالعه:

پیش از این‌که به فکر تهیه استراتژی‌هایی برای پخش مویرگی باشید، باید بدانید پخش مویرگی یا فروش مویرگی چیست و با مفاهیم آن بیشتر آشنا شوید. پخش مویرگی، فرایندی است که تولید کننده کالا و خدمات خود را به دست مشتری می‌رساند (مسیری است که کالاها و خدمات برای رسیدن به دست مشتری، طی می‌کنند). این مسیر مستقیم به مشتری فرصت می‌دهد تا از عمده فروش و بدون واسطه خرید کند. اصطلاح انگلیسی پخش (Distribution) معادل مفهوم توزیع کردن و پخش است.

بنابراین، می‌توانیم این‌گونه نتیجه بگیریم که توزیع یا همان پخش مویرگی، فرایند فروش و ارائه محصول یا خدمات به مشتریان است. هدف از پخش مویرگی استفاده از مکان‌های فروش در دسترس است. در این مطلب با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد پخش مویرگی بدانید را برای شما توضیح دهیم و شما را با تمام اصطلاحات پخش مویرگی آشنا سازیم.

سیستم پخش مواد غذایی؛ نمونه‌ای از یک سیستم پخش مویرگی

یک سیستم پخش مواد غذایی نمونه‌ای از یک سیستم توزیع است. در سیستم فروش مویرگی مواد غذایی، مواد غذایی بدون واسطه و به صورت مستقیم به دست مشتریان و مصرف کنندگان نهایی می‌رسد. در این سیستم، با استفاده از اتومبیل‌های باری نیمه سنگین، مواد غذایی در اختیار مشتریان یعنی فروشگاه‌ها و محل‌های توزیع قرار می‌گیرد.به نوعی در فروش مویرگی، مواد غذایی در اختیار مصرف کنندگان نهایی گذاشته می‌شود.

وظایف اصلی یک سیستم توزیع شامل چه مواردی است؟

از جمله وظایف اصلی اعضای سیستم توزیع به شرح زیر است:

  1. ذخیره‌سازی و انبارداری  کالا برای توزیع
  2. دریافت سفارش از مشتریان
  3. تحویل کالا به مشتریان
  4. وصول مطالبات
  5. کنترل و دریافت اطلاعات از بازار

پخش مویرگی یعنی چه؟ پخش رساندن محصولات از تولید کننده به آخرین خریدار است. همانطور که می‌دانید، مویرگ‌ها رگ‌های کوچکی هستند که وظیفهٔ رساندن خون به سلول‌ها را به عهده دارند. نظام توزیع مویرگی نیز با همین استعاره شکل‌گرفته است. ‌ این سیستم نظام و تفکری است که باید در تمام بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه جدی قرار گیرد.

توزیع مویرگی فقط خاص سازمان‌های عرضه‌کننده‌ی محصولات صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی نیست. امروزه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تجهیزات آشپزخانه، لوازم خانگی، مبلمان، انواع ابزارآلات صنعتی و مصرفی و… می‌توانند با پیاده‌سازی مدیریت توزیع مویرگی از مزایای فراوان آن بهره‌مند شوند.

‌ نکته‌ی مهم طراحی درست این نظام، تعهد و حمایت مدیران ارشد برای اجرای آن است. تصمیم درباره کانال توزیع و فروش کالا، از جمله مهم‌ترین تصمیماتی است که پیش روی مدیران قرار دارد. تصمیم درباره توزیع کالا از مهم ترین تصمیمات بازاریابی مویرگی است. نبض یک شرکت در دست شبکه توزیع و فروش آن و استفاده درست از اصول فروش مویرگی است و بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از سیستم‌های توزیع خلاق، به مزیت رقابتی دست یافته‌اند.

ویژگی های یک شرکت پخش مویرگی چیست؟

ابتدا بیایید به این سؤال پاسخ دهیم که شرکت پخش چیست؟ شرکت پخش مویرگی شرکتی است که توزیع کالا را تا پایین‌ترین سطح کانال توزیع (خرده‌فروش) عرضه می‌نماید. اصول شرکت پخش ویژگی‌های خاص خودش را دارد. این شرکت‌ها کالاهای خود را در پایین‌ترین سطح کانال‌های توزیع (Distribution Channels) عرضه می‌نمایند. استراتژی و اصول پخش مویرگی در شرکت‌های پخش معمولاً در توزیع کالاهای تند مصرف یا Fast Moving Consumer Goods(FMCG) بیشتر وجود دارد که می‌توان به صنایع غذایی اشاره کرد. (کالاهای تند مصرف، کالاهایی هستند که با سرعت بیشتری فروخته می‌شوند و قیمت آن‌ها نسبتاً پایین است.)

انواع پخش مویرگی

شرکت‌های پخش مویرگی و توزیع کالا

شرکت‌های پخش مویرگی و توزیع ازنظر ساختار و اندازه و کار پخش  باهم متفاوت هستند که ازنظر ساختار به شرکت‌های مستقل و وابسته تقسیم‌بندی می‌شود:

1 – شرکت‌های پخش ازنظر ساختار

شرکت پخش خوش قرار از نظر ساختار به دودسته زیر تقسیم می‌شود:

  • شرکت پخش مویرگی مستقل: این مجموعه‌ها هم‌زمان با چندین برند کار می‌کنند و فعالیت اصلی آن‌ها پخش کالاهای شرکت‌های فعال در صنعت غذایی، دارویی و شوینده است.
  • شرکت پخش مویرگی غیرمستقل: این دسته از شرکت ها جز موسساتی هستند که زیر نظر هلدینگ شرکت‌های تولیدی خود به فعالیت مشغول هستند و تنها موظف به توزیع محصولات تولیدی  خودشان هستند.

2 – شرکت‌ پخش ازنظر اندازه

شرکت پخش از نظر اندازه به چند دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • شرکت‌های کوچک محلی
  • شرکت‌های متوسط
  • شرکت‌های پخش سراسری
  • که شرکت پخش خوش قرار در دسته رکت های متوسط قرار می گیرد.
مزایا و معایب شرکت پخش مویرگی

مزایا و معایب شرکت پخش مویرگی چیست؟

تا به اینجا دریافتیم که منظور از پخش مویرگی چیست؟ همان‌طور که گفته‌شده، به توزیع در پایین‌ترین سطح کانال (خرده‌فروشی)، پخش مویرگی می‌گویند. توزیع و پخش برای شرکت‌های پخش بزرگ به نسبت به شرکت پخش کوچک مزایای بیشتری دارد، زیرا هزینه‌های این کانال (کانال پخش) نسبت به سایر کانال‌ها بیشتر است و نیاز به میزان سرمایه بیشتری دارد.

برخی از مزایای شرکت های پخش مویرگی

برخی از مزایای شرکت‌های پخش و توزیع کالا به شرح زیر است:

  1. گردآوری اطلاعات بازار و مشتریان در جهت اقدامات اصلاحی
  2. پخش شوندگی بالا بخصوص برای کالاهای تند مصرف به دلیل تاریخ کم انقضا
  3. کوچک شدن مانده مطالبات در بازار به دلیل افزایش تعداد مشتری و کاهش ریسک مالی
  4. افزایش سهم بازار با افزایش سطح پوشش مشتریان
  5. بهبود شرایط سرمایه در بازار و افزایش نقدینگی
  6. افزایش سرمایه در گردش و افزایش تعداد کد کالای عرضه‌شده
  7. کاهش ضایعات به دلیل پخش شوندگی کالا
  8. ردیابی محصولات و واقعی شدن میزان سفارش‌ها و درخواست‌ها
  9. افزایش ارزش برند شرکت‌های تولیدی

برخی از معایب توزیع در شرکت پخش مویرگی

معایب شرکت‌های پخش کالا به شرح زیر است:

  1. موجب افزایش هزینه‌های شرکت می‌شود.
  2. نیاز به سرمایه در گردش بالا دارد.
  3. باعث ایجاد تعارض در بین کانال های توزیعی می‌شود.
  4. نیاز شدیدی به مدیریت منابع انسانی جهت انجام مدیریت زنجیره توزیع وجود دارد. (انبار، لجستیک، مالی، اداری، فروش)
پخش مویرگی

آشنایی با مشاغل مرتبط با پخش مویرگی:

برخی از مشاغل مرتبط با شرکت‌های پخش مویرگی به شرح زیر هستند:

1 – ویزیتور (بازاریاب)

منظور از ویزیتور مویرگی چیست؟ ویزیتور یا بازاریاب مهم‌ترین و رایج‌ترین کلمه‌ای است که در شرکت‌های پخش به کار می‌رود و البته شاید یکی از بیشترین آگهی‌هایی که ما در روزنامه‌ها و روی در دیوار شهرمان می‌بینیم. این موضوع کاملاً آشکار است که ویزیتور با بازاریاب فرق می‌کند. همان‌طور که واحد بازاریابی با واحد فروش متفاوت است. پس طبیعتاً ویزیتور زیر نظر واحد فروش و بازاریاب زیر نظر واحد بازاریابی فعالیت می‌کند.

وظایف ویزیتور چیست؟

ویزیتور صرفاً وظیفه دریافت سفارش را داشته و در اجرای آمیخته بازاریابی و استراتژی‌های فروش نقش مؤثری ندارد. او بیشتر مجری سیاست‌هاست و قوانین پخش مویرگی است و مهم‌ترین وظیفه او ارتقای فروش و رسیدن به برنامه‌های تعریف شده است درحالی‌که بازاریاب زیر نظر واحد بازاریابی به ایفای نقش در رابطه با چیدمان، سمپلینگ، تبلیغات، بررسی قیمت رقبا، پروموشن و… می‌پردازد. شرح وظایف ویزیتور مویرگی بر عهدهٔ شرکت پخش مربوطه است.

2 – سوپروایزر (سرپرست)

معمولاً به ویزیتوری که وظیفه سرپرستی تعدادی از ویزیتورها و آموزش‌های اولیه به ویزیتورهای تازه استخدام شده را دارد سوپروایزر گفته می‌شود. وی نقش کاپیتان رادر یک تیم کوچک حدودا 4 الی 5 نفره بازی می‌کند که رابط بین ویزیتورها و سرپرست فروش است.

وظایف سوپروایزر (سرپرست) چیست؟

از دیگر وظایف وی پرکردن مناطقی از فروش است که فعلاً فاقد ویزیتور بوده و نباید خالی بماند. همچنین رفع ایرادات ویزیتورها در انجام فعالیت‌های فروش و زبان بدنشان از دیگر وظایف ایشان است. البته باید در نظر داشت به جهت انجام این فعالیت‌ها، سوپروایز معمولاً مبلغی بابت پورسانت دریافت می‌کند.

3 – سرپرست فروش

سرپرست فروش معمولاً به شخصی اطلاق می گردد که وظیفه سرپرستی تیم‌های کاری تحت نظرش را به‌عهده دارد و به طور مستقیم به مناطق عملیاتی فروش سرویس نمی‌دهد (ویزیت نمی کند) اما حضور و سرکشی به مناطق و صحبت با مغازه‌دارها به همراه ویزیتورها از وظایف وی است.

سرپرست فروش چه وظایفی دارد؟

از دیگر وظایف سرپرست فروش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منطقه و مسیر بندی مشتریان
  • تخصیص مناسب مشتریان به ویزیتورها
  • بودجه بندی برای هرمنطقه
  • ردیابی روزانه و حتی لحظه‌ای عملکرد واقعی عوامل و مقایسه آن با بودجه تخصیصی

به عبارتی وظیفه مهم سرپرست فروش بیشتر جنبه رصد کردن عملکرد سازمان تحت نظر خود و مراقبت از به‌وجود نیامدن انحراف عمده‌ در برنامه‌ها و اتخاذ راهکارهای مناسب در صورت افت فروش است. همانند یک پرستار دائما باید علائم حیاتی را چک کند و در صورتی که نقصی بوجود بیاید بلافاصله هشدار‌های لازم را به صدا درآورد تا با هماهنگی مدیر ارشدش چاره‌یابی شود.

سرپرست فروش در پخش مویرگی

4 – سرپرست منطقه

با بزرگتر شدن ابعاد شرکت‌های پخش و تحت پوشش قرار گرفتن مناطق جغرافیایی بیشتر و طبیعتا با هدف برنامه ریزی و انسجام بیشتر، شرکت‌ها به ایجاد جایگاهی اقدام می نمایند که به آن سرپرست منطقه گفته می‌شود. معمولاً سرپرست منطقه به شخصی اطلاق می‌گردد که حوزه جغرافیایی وی بیشتر از دو الی سه شهر مختلف است و وظیفه عزل و نصب سرپرستان فروش و همچنین هماهنگی با مرکز عملیات را بر عهده دارد.

سرپرست منطقه چه وظایفی دارد؟

بدیهی است مسئولیت فروش کل منطقه وظیفه‌ی وی بوده و طبعا سرکشی به مناطق فروش از مهم‌ترین وظایف وی است. همچنین یکی از وظایف مهم ایشان هماهنگی و هم سویی کامل با واحد بازاریابی و دریافت برنامه‌ها و راهکارهای لازم برای کاستن از نوسانات منفی فروش است. از ویژگی‌های جالب این دسته از کارکنان، توانایی تحلیل شرایط مختلف به‌دلیل درگیر بودن با چندین منطقه جغرافیایی مختلف (و طبعا فرهنگ‌های متفاوت) است که ایشان را به مدیرانی باتجربه تبدیل می کند.

5 – توزیع کننده یا مامور پخش (شغل موزع)

حتما می پرسید موزع کیست؟ همان‌طور که از عنوان آن پیداست موزع (توزیع کننده) به شخصی اطلاق می‌گرددکه وظیفه دریافت بار از انبار و تحویل به مشتری را بر عهده دارد و نهایتا باید نسبت به تسویه بار دریافتی با واحد حسابداری اقدام نماید.

وظایف مامور پخش چیست؟

وظایف توزیع کننده یا وظایف مامور پخش (وظایف توزیع کننده)، صرفا شامل عملیات رانندگی و پیدا کردن بهینه‌ترین مسیر توزیع است که عامل مهمی در کاهش هزینه‌های توزیع محسوب می‌شود.

اما نکته مهم در این خصوص بحث مسئولیت‌های مشترک است. برخی از مسئولیت‌ها صرفاً متوجه یکی از این دو شخص است؛ مثلا در قبال مسائلی نظیر جریمه‌های راهنمایی و رانندگی، تصادف، خرابی و آن‌چه که مستقیما به خودرو ارتباط پیدا می‌کند مسئولیت آن متوجه راننده بوده و ایشان پاسخ گو است؛ اما در مورد مسائلی از قبیل کسری کالا، کسری وجه نقد، سرقت وجه نقد، مخدوش یا مغایر بودن چک‌های دریافتی از مشتریان مسئولیت مستقیما به موزع بر می گردد.

موزع در پخش

اما برای مسائلی از قبیل تحویل حجم زیادی از کالا از انبار و تحویل به مشتری، خراب شدن کالا در حین عملیات توزیع و سرویس‌های ویژه‌ای (نظیر نظافت محل چیدمان قبل از تحویل، چیدمان مجدد کالای قبلا تحویل شده) که به برخی از مشتریان ارائه می‌گردد با توجه به ویژگی‌هایی که این نوع کارها دارد به نظر می‌رسد مسئولیت مشترک توزیع کننده و راننده است. در شرکت‌ها این وظایف به‌دقت تشریح نمی گردد و باعث ایجاد اصطکاک بین تیم توزیع می‌گردد.

یکی دیگر از نکات موجود در طراحی تیم‌های توزیع رعایت ضروری این نکته است که حتما باید در بازه‌های زمانی کوتاه تیم‌ها جابجا شوند تا علاوه بر کاهش احتمال خطر تبانی، نسبت به افزایش مهارت عوامل و همچنین برخورداری از مزایای مناطق خوب برای همه نیز اقدام شود.

6 – سرپرست توزیع و وظایف او

همانند یک سرپرست فروش، سرپرست توزیع نیز وظیفه هدایت تیم‌های توزیع را بر عهده دارد.

وظایف مهم سرپرست توزیع شامل موارد زیر است:

  • هماهنگی با واحد فروش و انبار به‌منظور تنظیم صحیح سفارشات دریافتی در مسیرهای بهینه
  • اعلام کسری کالاها و نحوه و زمانبندی عملیات توزیع
  • به‌دست آوردن تعداد نیروی مورد نیاز جهت انجام عملیات توزیع (باتوجه به حجم فعلی فروش)
  • تعادل برقرار کردن در مناطق توزیع
  • کنترل و نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل‌ها و مقررات داخلی
  • اعطاء مجوزهای موردی در مواقع خاص به‌منظور پیشگیری از افزایش مرجوعی
  • ارایه گزارشات مورد نیاز مدیریت

7 – تحصیلدار و شرح وظایف این بخش

در برخی از شرکت‌ها به‌دلیل اهمیت و حجم مطالبات، اقدام به جذب یک یا چند تحصیلدار زیر نظر واحد حسابداری انجام می‌شود. این افراد موظفند بلافاصله بعد از دریافت برگه‌های مطالبات نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدام و وجوه یا چک‌های دریافتی را تحویل حسابداری نمایند. معمولاً بخشی از حقوق ایشان بر اساس میزان مطالبات جمع آوری شده در طی ماه محاسبه و پرداخت می‌شود.

 پخش شامل چند نوع است؟ در مورد انواع پخش بیشتر بدانید

پخش خود دارای دسته بندی های مختلف است. البته این دسته ها تنها 2 مورد هستند که شامل پخش سرد و پخش گرم می باشند. در ادامه بیشتر در مورد جزئیات این 2 دسته توضیح می دهیم.

1 – سفارش گیری و پخش سرد

در مرحله اول فردی به عنوان ویزیتور به فروشگاه مراجعه می‌کند و با ابزار خود (ویزیت سنتی که از کاغذ و قلم برای یادداشت و از کاتالوگ کاغذی برای معرفی محصولات استفاده می‌شود یا ویزیت مدرن که از تبلت و نرم‌افزار مخصوص ویزیت استفاده می‌شود) شروع به ویزیت و سفارش گیری می‌کند. سپس پس از ارسال درخواست به شرکت پخش، مأمور توزیع سفارش فروشگاه را تحویل می‌دهد. (در اینجا مأمور توزیع نیز می‌تواند با داشتن تبلت و نرم‌افزار مخصوص توزیع ریز کالاها را تحویل و تسویه را وارد کرده و از مشتری امضا بگیرد.) به این مدل سفارش گیری، پخش سرد می گویند.

2 – پخش گرم

در فرآیند پخش گرم، مأمور توزیع و ویزیتور یک نفر است. به این شکل که ویزیتور محصولات را در خودرو خود قرار می‌دهد. سپس با مراجعه به فروشگاه‌ها با ابزار خود (به شکل سنتی یا مدرن) شروع به ویزیت و سفارش گیری می‌کند.

پس از ثبت سفارش، محصولات مورد نیاز فروشگاه را در همان لحظه به فروشگاه تحویل می‌دهد. در صورت ویزیت مدرن ویزیتور می‌تواند با داشتن چاپگر، فاکتور رسمی مشتری را در همان لحظه پرینت کرده و تحویل دهد.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دو نوع پخش، به مقاله تفاوت پخش گرم و سرد در فرایند پخش مویرگی رجوع کنید.

کانال های توزیع در پخش مویرگی

مهم‌ترین اصطلاحات فروش و پخش مویرگی

آموزش اصطلاحات ویزیتوری نقش مهمی در فعالیت های شرکت پخش دارد.این اصطلاحات شرکت های پخش  توسط یک یا چند نفر از افراد شاغل در این حرفه که معرفی شدند، به کار برده می شود. از مهم ترین این فعالیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تور ویزیت:  به برنامه روزانه کاری ویزیتورها، تور ویزیت می گویند. معمولا مدیران و سرپرستان فروش از طریق تور ویزیت و مسیربندی ویزیتور، مشتریان را براساس مناطق جغرافیایی و نقشه‌های شهری تقسیم‌بندی می‌کنند. سپس هر مسیر به یک یا چند ویزیتور اختصاص پیدا می کند تا به صورت روزانه آنها را ویزیت کنند.با اینکار فرایند ویزیت نظم پیدا می کند و همه مناطق تحت پوشش قرار می گیرند.اینجاست که تکنولوژی های مختلف مانند نرم افزار پخش مویرگی و یا سیستم های اطلاعات جغرافیایی GIS برای تسهیل فرآیند مسیر بندی بکار می آید .
  • وصول مطالبات: فرایند وصول مطالبات توسط تحصیلدار یا موزع انجام می‌شود. این افراد پرداخت‌های به تعویق افتاده از جانب مشتری را پیگیری می‌کنند.
  • بارنامه: نام دیگر بارنامه پرینت حواله پخش می‌باشد. انبار دار از روی بارنامه تشخیص می‌دهد که چه نوع محصول یا کالایی را به راننده پخش یا فروشنده گرم تحویل دهد.
  • مرجوعی از توزیع: هنگامی که محصولات به هر دلیلی اعم از فراموشی راننده به مشتری تحویل داده نشوند، لازم است به انبار برگردند. این کار توسط رانند انجام می‌شود و به این کالاهای بازگردانده شده، کالای مرجوعی از توزیع می‌گویند.
  • برگشت از فروش: این اصطلاح زمانی به کار برده می‌شود که مشتری به هر دلیلی قصد برگشت کالای تحویل گرفته را داشته باشد.

کانال‌های توزیع را بشناسید

جایگاه شرکت‌های پخش در کانال توزیع چیست؟ کانال توزیع، زنجیره‌ای از کسب و کارها یا واسطه‌ها است که از طریق آن یک محصول یا خدمات عبور می‌کند تا زمانی که به مصرف کننده نهایی برسد. این کانال می‌تواند شامل عمده فروشان، خرده فروشان، توزیع کنندگان و حتی اینترنت باشد.

در ساختار کانال‌ها چهار عامل اصلی وجود دارد:

  • نیازمندی‌های مشتری
  • توانمندی‌های شرکت
  • در دسترس بودن
  • تمایل واسطه‌های مناسب

کانال‌ها به شکل‌های مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می شوند.

  • کانال مستقیم به مشتری اجازه می دهد که از تولید کننده خوب خریداری کند.
  • یک کانال غیرمستقیم به مشتری اجازه می دهد که از یک عمده فروش یا خرده فروش خریداری کند.

با این حال، کالاها و خدمات گاهی از طریق چندین کانال، ترکیبی از کوتاه (با واسطه‌های کم) و بلند (با واسطه‌های زیاد)، به مصرف کنندگان منتقل می‌شوند. افزایش تعداد راه‌هایی که مصرف کننده می تواند به خوبی آن را پیدا کند، فروش را افزایش می‌دهد؛ در مقابل ممکن است سیستم پیچیده‌ای ایجاد کند که بعضی اوقات مدیریت توزیع را دشوار می‌نماید. علاوه بر این، هرچه کانال توزیع بیشتر باشد، سود کمتری از فروش نصیب یک تولید کننده خواهد شد که ناشی از هزینه‌های واسطه برای خدمات است.

از انواع کانال‌های توزیع چه می‌دانید؟

انواع کانال های توزیع

سه نوع اصلی از کانال‌ها وجود دارد که همه آن‌ها ترکیبی از تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش و مصرف کننده نهایی است.

کانال اول توزیع

کانال اول طولانی ترین نوع آن است که شامل همه چهار نفر است، از تولید کننده تا کاربر نهایی. صنعت نوشیدنی بزرگسال در برخی کشورها، نمونه ای کامل از این کانال توزیع بلند است. در این صنعت به موجب قوانین ممنوعیت، کارخانه نوشیدنی سازی نمی‌تواند مستقیما به یک خرده فروش بفروشد. این سیستم در آن‌چه که به عنوان سیستم سه سطحی شناخته می‌شود عمل می کند، به این معنی که کارخانه نوشیدنی سازی طبق قانون ملزم است تا اول محصول خود را به یک عمده فروش بفروشد و سپس این محصول به یک خرده فروش فروخته می‌شود. در نهایت خرده فروش، محصول را به مصرف کننده نهایی عرضه می‌کند.

کانال دوم توزیع

کانال دوم به این ترتیب است که تولید کننده به طور مستقیم به یک خرده فروش می فروشد و سپس خرده فروش، محصول تولید کننده را به مصرف کننده نهایی عرضه می کند. در واقع کانال دوم تنها یک واسطه دارد. برای مثال Dell به اندازه کافی بزرگ است که می تواند محصولات خود را به طور مستقیم به خرده فروشان معتبر مانند BEST BUY بفروشد.

کانال سوم توزیع

کانال سوم و نهایی یک مدل مستقیم به مصرف کننده است که تولید کننده محصول خود را به طور مستقیم به مصرف کننده نهایی می فروشد. آمازون، با استفاده از پلت فرم خود برای فروش KINDLES به مشتریان خود، نمونه ای از یک مدل مستقیم است که کوتاه ترین کانال توزیع امکان پذیر است. یکی از وظایف مدیر شرکت پخش، تداوم و بازنگری در اثربخشی هزینه کانال‌های فعلی توزیع و درک این مطلب است که نیازی نیست کانال‌های توزیع برای همیشه ثابت بماند بلکه در مواقع ضروری می‌تواند تغییر یابد.

حسابداری شرکت‌ های پخش مویرگی و معرفی نقاط کنترلی آن

حسابداری شرکت‌ های پخش مویرگی و معرفی نقاط کنترلی آن

به دلیل پایین بودن حاشیه سود شرکت پخش مویرگی، کنترل‌های سود و زیان به‌صورت روزانه نقش مهمی در ادامه آن کسب کار دارد. به عنوان مثال شرکت‌های پخش مواد غذایی در تهران نسبت به سایر شهرهای ایران هزینه‌های بیشتری دارند و توصیه می‌گردد، درصورتی‌که شرکت تولیدی بخواهد کالای خود را با توجه به حجم بازار تهران عرضه کند نسبت به عقد قرارداد با یکی از شرکت‌های پخش که دارای سطح پوشش خوبی است وارد مذاکره و عقد قرارداد گردد.

درصورتی‌ مجموعه از سرمایه کافی برای راه‌اندازی شرکت پخش برخوردار باشد، باید در خصوص جذب منابع انسانی استاندارد بالایی را در نظر بگیرد تا موجب سوخت و اتلاف سرمایه نشود. هزینه شرکت پخش مویرگی مواد غذایی در تهران بیش از 5 درصد نسبت به سایر استان‌ها برای صاحبان سرمایه است.

در این میان توزیع مویرگی به‌عنوان یک شیوه نوین در عرصه توزیع می‌تواند در بعضی صنایع و شاخه‌های تولیدی بسیار کارآمد و مفید باشد و نمی‌توان از رفتن به سمت این رویکرد اجتناب کرد. امروزه با توجه به وجود گزینه‌های مختلف برای مشتریان، محبوبیت و ارائه خدمات مناسب با کیفیت امری حیاتی است.در نتیجه یک شبکه توزیع مویرگی در صورتی کامل خواهد شد که از نرم‌افزاری جامع برای امکان پذیرکردن تحلیل‌های ذکر شده استفاده نماید.

نرم‌افزار پخش مویرگی و سفارش‌گیری

بسته سفارش گیری و پخش سپیدار با 7 زیرسیستم حسابداری، دریافت و پرداخت، مشتریان و فروش، تامین کنندگان و انبار، سفارش گیری و پخش، دارایی ثابت و حقوق و دستمزد تمام فرآیندهای فروش سرد، پخش گرم، فروش درب کارخانه و فروش عمده را  را از سفارش‌گیری تا توزیع و تسویه حساب پشتیبانی می‌کند.


این نرم افزار به شما کمک می‌کند که

  • امکان ثبت منطقه و مسیر و برنامه ریزی ویزیت ها
  • امکان تعیین سقف فروش برای هر کالا و به ازای هر ویزیتور
  • امکان مشخص کردن کردن خط فروش برای کالاها
  • امکان تعریف تخفیفات خطی، پلکانی، مبلغی، درصدی، اشانتیون، بسته محصول و در سطح کل فاکتور
  • امکان تعریف مدل‌های مختلف پورسانت
  • امکان ثبت سفارش بر اساس کنترل‌های تعریف شده با استفاده از موبایل و انتقال خودکار به نرم افزار
  • امکان تایید سفارش یا درخواست برگشت کالا
  • امکان تهیه لیست توزیع سرد بر اساس سفارشات فاکتور شده
  • و …

سیستم پخش و سفارش گیری

سیستم پخش مویرگی سپیدار افزون‌ بر برخورداری از امکانات اصلی ماژول فروش، در کنار ماژول‌های انبار، دریافت و پرداخت و دفتر کل نیازمندی‌های این کسب‌وکار را به‌خوبی پاسخ می‌دهد و با انعطاف‌پذیری بالا، امکان پاسخ‌گویی به پیچیدگی‌های فرآیندهای فروش مویرگی را فراهم کرده است.


این سیستم به شما کمک می‌کند که

  • مناطق و مسیرهای مرتبط با سفارش گیری و توزیع کالا را تعیین نمایید.
  • برای ویزیتورها خط فروش کالا و محدودیت سقف سفارش گیری مشخص کنید
  • برای مراجعه حضوری ویزیتورها به مشتریان برنامه زمان بندی تهیه نمایید.
  • سفارشات و درخواست های مرجوعی را به صورت آنلاین از اپلیکیشن سفارش گیری دریافت نمایید.
  • علل عدم مراجعه به مشتریان و ثبت سفارش ویزیتورها را به صورت آنلاین از اپلیکیشن سفارش گیری دریافت نمایید.
  • در فرآیند پخش سرد و گرم، لیست های توزیع کالا را به تفکیک مامور پخش و وسیله حمل تهیه نمایید.
  • فرآیند وصول مطالبات را با تهیه لیست وصول به راحتی مدیریت کنید.

مثال‌هایی از فروش مویرگی

از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که از کانال‌های فروش مختلف توزیع و خرده فروشی استفاده می‌کنند، شرکت کوکاکولا است. در واقع نوشابه‌ها به کمک توزیع کنندگان به دست خرده فروشان مختلف می‌رسد. پخش سوپرمارکتی روش مورد علاقه شرکت کوکاکولا است. البته فروش نوشابه در کافه‌ها و رستوران‌ها نیز مرسوم است.

از دیگر شرکت‌های مطرحی که از پخش مویرگی برای رسیدن محصول به دست مشتری استفاده می‌کند، برند لوازم آرایشی Natura است.این شرکت محصولات خود را از طریق نشان دادن مجلات معرفی محصول به مشتریان توسط ویزیتورها به فروش می‌رساند. همچنین شرکت‌های اپل و نایک نیز محصولات خود را با استفاده از مدل‌های توزیع مستقیم و غیرمستقیم به فروش می‌رسانند.

 

سوالات متداول


پخش مویرگی (فروش مویرگی) چیست؟

پخش مویرگی، فرآیندی است که تولید کننده کالا و خدمات خود را به دست مشتری می‌رساند (مسیری است که کالاها و خدمات برای رسیدن به دست مشتری، طی می‌کنند). این مسیر مستقیم به مشتری فرصت می‌دهد تا از عمده فروش و بدون واسطه خرید کند. اصطلاح انگلیسی پخش (Distribution) معادل مفهوم توزیع کردن و پخش است.

وظایف اصلی یک سیستم توزیع شامل چه مواردی است؟

وظایف اصلی سیستم توزیع به شرح زیر است:

  1. ذخیره‌سازی و انبارداری کالا برای توزیع
  2. دریافت سفارش از مشتریان
  3. تحویل کالا به مشتریان
  4. وصول مطالبات
  5. کنترل و دریافت اطلاعات از بازار

ویژگی های یک شرکت پخش مویرگی چیست؟

شرکت پخش مویرگی شرکتی است که توزیع کالا را تا پایین‌ترین سطح کانال توزیع (خرده‌فروش) عرضه می‌نماید. این شرکت‌ها کالاهای خود را در پایین‌ترین سطح کانال‌های توزیع (Distribution Channels) عرضه می‌نماید. استراتژی پخش مویرگی در شرکت‌های پخش معمولاً در توزیع کالاهای تندمصرف یا Fast Moving Consumer Goods(FMCG) بیشتر وجود دارد که می‌توان به صنایع غذایی اشاره کرد.(کالاهای تند مصرف، کالاهایی هستند که با سرعت بیشتری فروخته می‌شوند و قیمت آن‌ها نسبتاً پایین است)

پخش شامل چند نوع است؟

پخش خود دارای دسته بندی های مختلف شامل پخش سرد و پخش گرم می باشند

کالا هایی که دیده اید !
فیلتر بر اساس شهر محصول
فروشگاه اینترنتی خوش پخش
فیلتر بر اساس شهر محصول
تماس با ما
شما این محصولات را انتخاب کرده اید2
  • ×
    عسل 500 گرمی شکلّی
  • ×
    روغن پخت و پز 810 گرمی لیدا

شما می توانید پس از دریافت سفارش، نظر خود را در رابطه با محصول خریداری شده در پارس کالا بنویسید. پس از تایید نظر شما توسط کارشناسان پارس کالا، امتیاز برای شما ثبت می‌شود.تا قبل از تایید نظر امتیاز شما در قسمت تاریخچه بخش امتیازات در صف نمایش داده میشود.

در صورتی که از خرید خود منصرف شوید پارس کالا در کمترین زمان ممکن مبلغ را به شماره کارت شما برگشت می دهد. مهم است که شماره کارت به نام مالک حساب کاربری ثبت داشته باشید

کلیه مکاتبات پارس کالا با آدرس ایمیل شما انجام می شود.

فروشگاه اینترنتی خوش پخش